6/30/12

Perarakan April 1948, Temerloh


Di masa Perang Anti-Jepun, pemuda-pemudanya secara rahsia telah mendirikan persatuan anti-Jepun, melakukan kerja kawalan, mengutip derma, mencari berbagai maklumat tentang musuh dan lain-lain. Apabila fasis Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945, massa kampung Lubuk Kawah turut serta mengambil bahagian dalam perarakan di bandar Temerloh bagi merayakan kemenagan perang anti-fasis itu. 

Pada masa aman, pengaruh PKM PKMM, API AWAS, Barisan Tani dan kemudian PETA berurat berakar di kampung ini. Massa kampung khasnya pemuda pemudi revolusioner telah memupuk aktivis-aktivis baru dalam berbagai lapangan. Anggota-anggotanya menubuh dan mengelolakan sebuah kedai syarikat kerjasama, mengerjakan kebun syarikat, mengelolakan 2 buah motobot syarikat, mengadakan aktiviti bergotong royong kampung seperti menanam padi, menyemai dan menumbuk padi, mengadakan pakatan sekampung untuk khairat kematian dan lain-lain. 

Mereka sering mengadakan perbincangan-perbincangan mengenai pergolakan politik tanah air, mengadakan perbarisan, menaikkan bendara, menganjurkan rapat umum anti-British dan lain-lain. Apabila API diharamkan dan cawangannya ditutup, pemuda-pemuda revolusioner kampung mendirikan pula PETA. Gerakan PETA setengah terbuka dan setengah rahsia. Anggota-anggota PETA disusun bergerup-gerup belajar dalil-dalil revolusi secara rahsia di bawah bimbingan kader-kader parti di bawah tanah. Pada bulan April 1948, anggota-anggota PKMM, PETA dan AWAS tempatan telah menghantar perwakilan ke Kongres Kebangsaan PETA dan sama-sama mengambil bahagian dalam perarakan besar-besaran di Temerloh pada akhir kongres itu. 

0 comments:

Post a Comment